Vergroot je kans op een upgrade naar business class met deze tips
-
Alfred
- •

Droom jij als je economy class reist wel eens van die chique wereld aan de andere kant van het gordijn? Een voordelige of zelfs gratis upgrade naar business class krijg je niet makkelijk, maar het is ook weer niet onmogelijk. Met de volgende handige tips vergroot je jouw kansen.
Weet wanneer je wat moet vragen
De eerste tip om je kans op upgrades te vergroten, is weten wanneer wat de beste timing is om het te vragen. Kat Kamalani, voormalig stewardess en maker van TikTok-reisvideo’s, vertelde dat passagiers het beste kunnen proberen een upgrade te scoren terwijl ze bij de gate zijn. Praat met iemand van het boarding personeel en laat weten dat je geïnteresseerd bent om hogerop te komen. “Als we eenmaal aan boord zijn, kunnen we als stewardess meestal niet veel meer doen”, zei Kamalani over hoe het ging bij haar luchtvaartmaatschappij.
Gate-medewerkers hebben vaak een lijst met frequent flyers die als eerste in aanmerking komen voor upgrades. Zorg er dus sowieso voor dat je vertrouwd raakt met het lidmaatschapsupgradebeleid van jouw luchtvaartmaatschappij. En misschien is er die dag simpelweg niemand aanwezig die op de upgradelijst staat, dan zou het zomaar je geluksdag kunnen zijn.
Kans op upgrade aan boord zeer klein, maar misschien heb je geluk
Eenmaal aan boord verschillen de regels per luchtvaartmaatschappij sterk. “Er zijn bijvoorbeeld momenten waarop een vlucht een gewichts- en evenwichtsprobleem heeft”, vertelde Lia Ocampo, stewardess en auteur, aan reiswebsite Travel and Leisure. “De cockpitbemanning zal dan stewardessen vragen om passagiers van achteren naar de eerste klas of het midden van de cabine te verplaatsen. Vervolgens beslissen we wie we willen verplaatsen om te upgraden.”
Altijd aardig zijn
In de lucht is net als op de grond aardig en sociaal zijn vaak de sleutel voor een plezierige ervaring. Bewust of onbewust zal men je eerder een gunst verlenen, zoals een upgrade wanneer je aardig wordt gevonden. “Als je gewoon aan boord komt en bij jezelf blijft, ben je vaak al een geweldige passagier”, zei Kamalani. “Dat geldt nog meer als je vrolijk of aardig tegen ons bent. We krijgen namelijk veel chagrijnige mensen aan boord die zich afreageren op stewardessen.”
Vergeet dus niet om oogcontact te maken wanneer stewardessen langskomen en hen te bedanken voor hun service. “Een passagier die me bij mijn naam noemt, is iemand die opvalt”, zei Ocampo verder. “Bij mijn luchtvaartmaatschappij dragen we een naambordje, en we stellen onszelf voor aan het begin van de vlucht”.
Waarschijnlijk heb je zelf ook wel eens ervaren dat het goed voelt wanneer iemand je naam onthoudt en gebruikt. Ocampo voegde eraan toe dat ze zelfs wel cadeautje van reizigers krijgt. Vooral cadeaubonnen komen regelmatig voor.